6 tipů na zdravé snídaně, které si vaše děti zamilují

Nevíte si rady, co připravovat dětem ráno k snídani? Váháte, po čem sáhnout v přeplněných regálech supermarketů? Poradíme vám rychlé, chutné a zdravé snídaně, které si vaše děti určitě zamilují! Navíc se u jejich „výroby“ nebudete nudit.

Snídaně, základ dne

Začátek dne by měla nastartovat vydatná, zdravá snídaně a přísun tekutin. Přes noc se dítě sice většinou příliš aktivně nehýbe, ale i ve spánku spotřebovává určitou energii. Je tak třeba dodat přísun energie ihned po ránu. Snídaně by měla tvořit zhruba 20-25 % celkového denního příjmu energie.

Jestliže vaše dítě není zrovna milovníkem snídaní, příliš ho nenuťte, jinak mu můžete snídani zprotivit. Naopak raději zkoušejte menší porce a nezapomínejte na pitný režim. Po noční pauze je doplnění tekutin opravdu důležité. V opačném případě by se mohla objevit během dne únava, bolest hlavy nebo snížená pozornost.

Pojďme se nyní podívat na 6 zdravých receptů, které se na snídani perfektně hodí.

Domácí müsli tyčinky a granola

Müsli nemusí být pouze vždy jen v misce s mlékem či jogurtem. Vytvořte dětem domácí tyčinky na jejichž přípravě se mohou podílet! Do takto připravených tyčinek můžete přidat přesně ty ingredience, které mají vaše děti rády a také se vyhnete přidaným cukrům a chemickým látkám.

Stejně tak doporučujeme si jednou za čas doma připravit pořádnou porci domácí granoly a vyhnout se tak zbytečně přeslazeným, kupovaným cereáliím.

Zdravé lívance a palačinky

Milují vaše děti palačinky a lívance? Není problém! Klasickou pšeničnou mouku akorát vyměňte za špaldovou, pohankovou, ovesnou nebo kokosovou. Možností je spoustu.

Vystačte si pouze s cukrem, který je obsažen v ovoci. Místo přeslazené marmelády pomažte vršky lívanců trochou burákového másla nebo rozmixovaného ovoce a podávejte s jogurtovým přelivem, ovocem, oříšky a semínky. Do těsta můžete přidat rozmačkaný banán. 

Rychlá snídaně či svačinka do kapsy

Ořechy, ovoce a sýr! Ideální kombinace pro ty, kteří jsou po ránu v časovém presu nebo neradi snídají větší porce jídla. Popadněte jablko či hrušku, do sáčku přidejte pár kostiček kvalitního tvrdého sýru a hrstku mandlí nebo jiných ořechů.

Taková svačinka se dá v „uzobávat“ i po cestě. Určitě ovšem nedoporučujeme jíst za chůze.

Barevné smoothie nebo smoothie bowl

Snídaně vhodná především pro vlastníky mixéru. Na jednu porci bohatě postačí banán, necelý hrnek mléka, případně bílý jogurt. Dítěti můžete připravit lahodné smoothie nebo vytvořit (za použití méně mléka/jogurtu) hustou studenou kaši, zvanou smoothie bowl. Tu můžeme doplnit oříšky, semínky, cereáliemi a přidat nakrájené ovoce.

Rozpečený toast – ověřená klasika ve zdravém provedení

Rozpečený chléb a k němu volské oko (připravené ideálně bez tuku) nebo míchaná vajíčka a zelenina posypaná chia semínky. Nevíte, kterou vybrat zeleninu? Výborné je například avokádo, které tělu dodá vyvážený poměr bílkovin, tuků a cukrů.

Taková snídaně bude nutričně velmi bohatá a dítěti tak zůstane dostatek energie a to minimálně do odpolední svačiny! Pečivo volte celozrnné – například žitné nebo špaldové. Určitě se vyhněte klasickým bílým (pšeničným) toustům.

Kaše na 100 způsobů

Ovesné, jáhlové, pohankové, vícezrnné, čirokové, rýžové.. Výběr ovesných kaší je skutečně vyčerpávající. Stejně, jako při výběru müsli, byste se měli vyvarovat nákupu hotových kaší, které jsou plné zbytečných cukrů a přidané chemie.

Ideální je kaše vytvářet doma. Kaše se dají připravovat ráno teplé, ale nic se nestane, když kaši uděláte den předem, dají se jíst i studené. Například pohanková kaše, ochucená skořicí, chutná další den jako perník.

Tak jako tak, nezapomínejte, že zásadní je hlavně pestrý jídelníček. Stereotyp nikoho nebaví a ani tělo z něj nebude nadšené. Pokud si nevíte rady, pomůže vám PestrýJídelníček.cz.