Jak a proč si zřídit datovou schránku

Ať už jste matka na rodičovské dovolené, zaměstnankyně nebo podnikatelka, určitě si alespoň občas přebíráte poštu. Ovšem, ne všechno vždycky dorazí tam, kam má. Což může být u úředních záležitostí něco, co vás může poškodit. Abyste měla jistotu, že se všechna důležitá psaní dostanou až k vám, zařiďte si datovou schránku. 

Většina z nás je zvyklá na to, že balík přiveze pošťák a psaní přijde do schránky. Sama ale máte (minimálně ze svého nejbližšího okolí) zkušenost s tím, že po přestěhování chodily dopisy a důležité dokumenty (i přes veškerá upozornění) na dřívější adresu.

Pokud šlo třeba o pohledy, které posílá teta, nebo babička, vem to čert. Co když jde ale o předvolání k soudu, nebo o dopis o zahájení exekuce? V tom případě si můžete celkem značně zavařit. 

Což je jeden z mnoha důvodů, proč se hodí mít zřízenou osobní datovou schránku.

Co je datová schránka?

Datová schránka je vynález, který tu máme už 11 let. Český právní řád tento pojem zavedl v roce 2009 a upravil ho zákonem č. 300/2008 Sb. 

Podstatou datových schránek je speciální elektronické úložiště, které slouží k doručování elektronických dokumentů mezi orgány veřejné moci a fyzickými, nebo právnickými osobami. O rok později (tedy v roce 2010) bylo lidem umožněno, aby datovou schránku mohly používat fyzické a právnické osoby mezi sebou.

Pro některé lidi je zřízení datové schránky povinné. (Zpravidla jde o právnické osoby, které jsou zapsané v obchodním rejstříku. Účast ostatních je dobrovolná.)

Důvody, proč si založit datovou schránku

Nyní se podíváme na důvody, proč je určitě moudré si datovou schránku založit. I přesto, že se neřadíte mezi právnické osoby, které jsou zapsané v obchodním rejstříku a tím pádem mají její zřízení uloženo zákonem.

Datová schránka se hodí, protože:

  • Orgány veřejné moci mají povinnost přednostně posílat dokumenty do datové schránky
  • Lze jejím prostřednictvím s těmito orgány komunikovat (naprosto oficiálně)
  • S ní můžete vyřešit změny v katastru nemovitostí
  • S ní můžete požádat o nové doklady
  • S ní můžete řešit komunikaci se školou vašeho dítěte
  • S její pomocí získáte nejrůznější výpisy
  • Vám usnadní odevzdání daňového přiznání

Jak tedy vidíte, její používání má spoustu různých výhod, které alespoň jednou v životě využije prakticky každý občan této země.

Zakládám si datovou schránku

Způsobů, jak si lze založit datovou schránku existuje několik. Buď elektronicky, nebo osobně na vaší poště. (První možnost je možná jen v případě, že máte elektronický podpis.) Co se týká osobní žádosti, vydejte se k přepážce, která má na starosti Czech POINT. (U něj se vyřizují i výpisy z rejstříku trestů, nebo výpis exekucí.)

Přístupové údaje k datové schránce dostanete do několika dnů poštou, nebo prostřednictvím virtuální obálky. (Na e-mail.)

K vyřízení si nachystejte:

  • Platnou občanku
  • Cestovní pas/povolení k trvalému pobytu
  • Plnou moc (v případě, že jdete zřídit datovou schránku někomu jinému)
  • Oprávnění k podnikání (u podnikatelů)

V případě právnických osob se musí žádat s listinami, které dokládají jejich status ve firmě. Založit datovou schránku musí i statutární orgán společnosti, který musí mít i dokument o svém právu jednat.

Pro běžného občana a podnikající fyzickou osobu je založení datové schránky velmi snadné. Vzhledem k tomu, že je zdarma, není důvod, proč s jejím založením ještě otálet.

Máte zřízenou datovou schránku? A musela jste ji už někdy použít?