Chia semínka: Pomohou s hubnutím a upraví trávení

Před pár lety jsme začaly ve velkém registrovat existenci chia semínek. Dnes si je běžně přidáváme do jogurtů, do pečení, do ranní ovesné kaše nebo si z nich děláme chia pudink. Zkoušela jste ale někdy zjistit, proč jsou pro nás chia semínka tak prospěšná?

Na první pohled vypadají chia semínka poněkud nezajímavě. Jsou malá, mají obyčejnou barvu a vůbec nijak nevoní. Když je ale namočíte do vody, nebo do jiné látky obsahující vodu (třeba do jogurtu, nebo mléka), začnou se dít věci.

U chia semínek ale nejde jen o jejich zajímavý efekt, ale i to, jaké má jejich užívání dlouhodobé dopady na naše zdraví

Abychom jen nepodléhaly aktuální módě a o dané věci něco věděly, mrkneme se na pozitivní účinky chia semínek v našem dnešním článku.

Co jsou to chia semínka?

Chia se často přezdívá hispánská šalvěj. Je to dáno tím, že pochází ze stejně pojmenované rostliny, jejíž původ je v oblasti Střední Ameriky. Podobně, jako naše šalvěj má bílé, nebo nafialovělé květy. 

Co se týče popularity chia semínek, nejde jen o moderní trend. Bylo zjištěno, že jejich blahodárných účinků v hojné míře využívali Aztékové a Mayové, kteří je brali jako rychlý zdroj energie. Vzhledem k tomu, že jsou chia semínka bohatá na živiny, patrně si díky nim udržovali i vitalitu a celkové zdraví. (Což bylo klíčové nejen při boji, ale i během obstarávání potravy.)

Složení chia semínek

Chia semínka obsahují vápník, který je důležitý pro růst a normální stav kostí. Také v nich najdeme nenasycené mastné kyseliny Omega 3, které jsou důležité pro zdraví našeho srdce, mozku a zraku. Obsažené antioxidanty jsou pak klíčové pro ochranu těla před negativními vlivy oxidačního stresu, který vede k předčasnému stárnutí a je považován za spouštěč některých civilizačních chorob. (Z dalších látek obsahují třeba železo, fosfor, mangan a proteiny.)

Jaké jsou jejich pozitivní účinky?

Jak už bylo řečeno v úvodu, pravidelná konzumace chia semínek má pozitivní vliv na naše celkové zdraví.

Chia semínka dovedou:

  • Vyživit naše tělo
  • Pozitivně ovlivnit zdraví našeho trávení (obsahují totiž spoustu vlákniny)
  • Pomoci se snížením váhy
  • Snížit riziko onemocnění kardiovaskulárního systému
  • Chránit zdraví vašich kostí
  • Snížit hladinu krevního cukru
  • Bojovat proti zánětům

Vzhledem k jejich složení se jim nemusí vyhýbat ani celiaci a lidé, kteří trpí cukrovkou. Jak tedy vidíte, jsou uživatelsky velmi přívětivé.

Tipy, jak je použít

Chia semínka nemají žádnou vůni, ani chuť. Což z nich dělá ingredienci, kterou lze použít prakticky jakýmkoliv způsobem. 

Pokud chcete, můžete si z nich udělat chia pudink. Stačí, když požadované množství chia semínek zalijete vodou, nebo mlékem. (Klidně i rostlinným.) Následně je nechte několik hodin stát, aby mohly absorbovat tekutinu a vytvořit z ní gel. (Proto si můžete předpřipravit snídani už přes noc.) Ráno pak k semínkům přidáte třeba své oblíbené ovoce, nebo ořechy.

Dále lze chia semínka použít do/při:

  • Pečení (mohou dokonce nahradit vejce a mléko)
  • Přípravě salátů
  • Smoothies
  • Kaší
  • Jogurtu
  • Cereálií
  • Přípravě pečiva (podmínkou je si ho upéct svépomocí doma)

Také si můžete chia semínka dopřát ve směsi ořechů a semínek, kterou si dáváte při sledování filmů místo nezdravého mlsání. 

Jak vidíte, fantazii se meze nekladou.

Máte ráda chia semínka? Pokud ano, do čeho je dáváte?

Zdroje informací

https://cs.wikipedia.org/wiki/Šalvěj_hispánská – Šalvěj hispánská (česky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/291334 – Jaké jsou benefity chia semínek? (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-health-benefits-of-chia-seeds – 11 ověřených účinků chia semínek (anglicky)