Kyselina listová – Znáte ji? Tohle byste o ní měli vědět!

Pokud se zajímáte o zdravý životní styl, pak už jste asi narazila na informace o denní dávce kyseliny listové. Kterou náš národ často nedovede pokrýt. Stejně, jako třeba doporučenou denní dávku bílkovin, nebo mořských ryb za týden. Co se s tím dá dělat? A proč je kyselina listová tak důležitá v těhotenství? Na to všem vám odpovíme níže.

Češi jsou národ, který miluje sladkosti. O Vánocích si rádi pochutnáme na vánoční štole, nebo si dáme řízek s hojnou porcí salátu. O nedělích zase potřebujeme mít poctivou svíčkovou a ke kávě chutnou (ale nedusivou) bábovku.

Jenže, podobné hříchy se nasčítají. Pak otěhotníte a zjistíte, že máte nedostatek kyseliny listové a deficit dalších důležitých látek, které připraví vaše tělo na zvýšený nápor a zároveň dodají potřebné živiny plodu ve vaší děloze. (Jeden z mnoha důvodů, proč se kyselina listová doporučuje ještě před otěhotněním.) 

Jaké má kyselina listová účinky a které potraviny jí obsahují nejvíce si řekneme v následujících několika řádcích.

Co je to kyselina listová a co obsahuje?

Kyselina listová je jiný název pro vitamín skupiny B, který je (třeba jako vitamín C) rozpustný ve vodě. Z toho pro začátek plyne, že tělo si ji neumí udržet. Buď ji spotřebuje, nebo ji vyloučí prostřednictvím moči. Proto je prakticky nemožné se jí předávkovat. Na druhou stranu, tělo jí potřebuje neustálý přísun.

Jaké má kyselina listová účinky a k čemu je dobrá?

Kyselina listová má v našich životech nezastupitelnou roli. Bez ní by nedošlo k syntéze nukleových kyselin, nebo ke správné krvetvorbě. Jak už bylo řečeno, hodně důležitá je i během těhotenství ženy. (O tom si ale řekneme něco bližšího až o kousek níž.) 

Kyselina listová je také potřebná kvůli:

  • Zdraví mozku
  • Lepšímu zvládání psychických poruch
  • Normálnímu fungování srdce

Některé odborné zdroje také naznačují, že zvýšený příjem kyseliny listové může souviset s lepší plodností, s lepší schopností bojovat proti zánětům nebo s prevencí cukrovky 2. typu.

Kyselina listová a těhotenství – od kdy do kdy je důležitá?

Už jsme to v tomto článku nakousli. Kyselinu listovou by měly ženy začít brát už před zahájením těhotenství. Především kvůli tomu, že má vliv na tvorbu buněk a DNA. Díky tomu může dojít k lepšímu dozrání vajíčka a jeho uchycení. Po oplodnění pak existuje mnohem vyšší pravděpodobnost normálního vývoje plodu. Některé studie (viz zdroje) potvrdily, že užíváním kyseliny listové před těhotenstvím a v jeho průběhu lze odvrátit některé druhy vážných defektů.

Těhotné ženy by měly brát 600 mikrogramů kyseliny listové za den. A to je pouze minimální uvedené množství. Ženy, které s těhotenstvím teprve počítají mohou brát 400 mikrogramů kyseliny listové za den.

V jakých potravinách se kyselina listová nachází – tabulka

Kyselina listová se obvykle užívá z doplňků stravy, ale je přítomná i v některých potravinách. 

Její největší dávku najdete v:

  • Luštěninách – 177 g vařených fazolí obsahuje 131 mikrogramů kyseliny listové, 198 g čočky obsahuje dokonce 358 mikrogramů
  • Chřestu – 90 g uvařeného chřestu obsahuje 134 mikrogramů kyseliny listové
  • Vejcích – jedno větší obsahuje 22 mikrogramů kyseliny listové
  • Zelených salátech – 30 g syrového špenátu obsahuje 58,2 mikrogramů kyseliny listové
  • Řepě – 136 gramů řepy obsahuje 148 mikrogramů kyseliny listové
  • Citrusovém ovoci – jeden větší pomeranč může obsahovat až 55 mikrogramů kyseliny listové
  • Růžičkové kapustě – uvařená kapusta o hmotnosti 78 gramů obsahuje 47 mikrogramů kyseliny listové
  • Brokolici – 91 g syrové brokolice obsahuje 57 mikrogramů kyseliny listové

Dále si lze zpestřit jídelníček semínky a ořechy, hovězími játry, banány nebo papájou.

Jakým způsobem doplňujete kyselinu listovou vy?

Zdroje informací

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kyselina_listová – Kyselina listová (česky)

https://www.healthline.com/nutrition/folic-acid – Kyselina listová: Benefity, zdroje, deficit a další (anglicky)

https://www.healthline.com/health/pregnancy/folic-acid – Kyselina listová v těhotenství (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/foods-high-in-folate-folic-acid – 15 potravin bohatých na kyselinu listovou (anglicky)