Jak se zbavit stresu? Vyzkoušejte tyto 3 úlevové techniky

Kdybychom hledali jeden stav, který je zodpovědný za zhoršující se kvalitu života, byl by jím nepochybně stres. Ten je v nějaké míře prospěšný, ale mnohem častěji nám škodí. Tipy, jak se z něho nezbláznit a minimalizovat jeho dopady najdete v našem dnešním článku.

Už je to tu zase. Uklízíte kuchyň a zjistíte, že všude poletují octomilky a že manžel zapomněl vyčistit ledničku, jak jste se s ním dohodly. Nebo možná vyplňujete důležité formuláře do práce a někdo vás neustále kvůli něčemu vyrušuje, takže se nemůžete soustředit a když, tak děláte úplně zbytečné chyby.

Někdy ale k pocitu mentálního nepohodlí však stačí i dlouhé čekání v dopravní zácpě, nebo návštěva tchýně, která si pokaždé najde důvod k pomluvám a kritice. 

Vzhledem ke stálé nutnosti se překonávat jsme permanentně ve stresu. Což vede ke špatnému naladění i k horší fyzické kondici. Tak už nehledejte výmluvy a dejte tomuto stavu jasné STOP!

Co je to stres a jaké má negativní dopady?

Stres je funkce těla, která nám kdysi dávno pomáhala přežít. V kritických situacích aktivoval reakce, které nám velely buď utéct, nebo bojovat. Takže jsme neskončili jako večeře pro tygra, nebo jako oběť erupce sopky. 

I dnes jsou nám tyto pradávné programy v některých případech užitečné. Velí nám prchat před nebezpečím, kterým může být rychle jedoucí auto, nebo nám pomáhají překonat i opravdu náročné podmínky, abychom zachránili topící se dítě. (Či jakéhokoliv jiného člověka, který se právě nachází v nouzi a my jsme jediní, kteří mu mohou rychle pomoci.) Je ale pravdou, že do takových situací se dostáváme jenom velmi zřídka. Místo toho nás trápí neustále řvoucí šéf, nebo hora úkolů, které je nutné v krátkém čase zpracovat. Náš nepřítel je tedy čistě imaginární. Nebo si ho nemůžeme dovolit poslat jen tak do háje.

To vede k rozvoji dlouhodobého stresu, který umí způsobit/ovlivnit:

  • Nespavost
  • Depresi
  • Bolesti hlavy
  • Pálení žáhy
  • Rychlejší dýchání
  • Horší imunitu
  • Vysoký krevní tlak
  • Bolest břicha a zažívací problémy (například syndrom dráždivého tračníku)
  • Neplodnost
  • Menší libido
  • Napětí ve svalech
  • Ztrátu menstruace

Také se o něm mluví v souvislosti s oxidačním stresem, který je zodpovědný za předčasné stárnutí a za rozvoj vážných civilizačních chorob.

3 techniky proti stresu

Zaměřte se na dech

Když máte pocit, že vás zachvacuje stres a panika, na chvíli se zastavte a začněte se soustředit na svůj vlastní dech. Hodně pomáhá série hlubokých nádechů a výdechů, které pořádně okysličí organismus a zároveň vás na moment odstřihnou od toho, co se děje kolem vás. 

Pokud je to nezbytné, během cvičení můžete vydávat zvuk, nebo si v duchu opakovat mantru, že se nic neděje a všechno je v pořádku. Jedná se o rychlý typ úlevy v krizových situacích.

Uvařte si čaj

Možná si myslíte, že popíjení čaje není ničím pro vás. Copak šálek teplé tekutiny dovede vyřešit vaše životní trable? Budete se divit, ale v jisté míře ano. Zelený čaj obsahuje antioxidanty, které bojují s oxidačním stresem, který poškozuje tělo. (Viz výše.) Také obsahuje látky, které způsobují zklidnění. 

Je ale dobré nekoukat jen na cenu čaje, ale i na jeho kvalitu. První volbou by měly být neporcované lístkové čaje. Zelené čaje v sáčcích by pro vás měly být přípustné jen v největší nouzi.

Spěte

Možná dumáte nad založením datové schránky, nebo nad tím, z čeho budete platit hypotéku. Nebo jste se celý den věnovala nemocnému dítěti a práci doháníte po nocích. Tím si ale zrovna dvakrát neprospíváte. Když jste ve stresu, je pro vás mnohem důležitější kvalitní a dostatečně dlouhý spánek. Takže, ve svém vlastním zájmu si naplánujte harmonogram, který vám umožní všechno lépe stíhat a utíkejte do hajan.

Jaké techniky proti stresu používáte vy? Napište nám je do komentářů pod článkem.

Zdroje informací

https://www.healthline.com/health/stress/effects-on-body – Dopady stresu na fungování těla (anglicky)

https://www.healthline.com/health/10-ways-to-relieve-stress – 10 jednoduchých technik proti stresu (anglicky)